Principe

Het jaar is pas vier dagen oud. En met dit logje loop ik al een tijdje rond. Het voelt heel vreemd als een van je principes zo op de proef gesteld wordt.

Saddam Hoessein is opgehangen. Volgens het aloude principe ‘oog om oog, tand om tand". Ik heb er een raar gevoel bij want ik ben tegen de doodstraf. Je moet tenslotte wel héél zeker van je zaak zijn om iemand als straf het leven te ontnemen. Hoeveel mensen zitten er bijvoorbeeld in Amerika onschuldig in de dodencel?

In dit geval was er natuurlijk 100% zekerheid. En dacht ik dat ik het er wel mee eens kon zijn: "Ophangen zo’n man; kijk wat hij gedaan heeft!" Maar ik kan het voor mezelf niet verantwoorden op de een of andere manier. Natuurlijk, wat hij heeft gedaan is verschrikkelijk en zo iemand moet je levenslang opbergen in een cel, nooit meer op vrije voeten laten komen. Maar ophangen, jemig. Dat is zo middeleeuws als de pest en eigenlijk ben je als rechter net zo slecht: je vermoordt tenslotte een mens. Het blijft een moeilijke kwestie, maar als je het die man echt akelig had willen maken is opsluiten in een fijne Irakese cel denk ik een stuk vervelender dan ophangen.

Een Reactie op “Principe

  1. Ik ben het helemaal met je eens,men veroordeeld iemand omdat die b.v gemoord heeft,en wat doet men uiteindelijk…hetzelfde! Van mij mogen ze andere maatregelen nemen…moorden…handjes eraf…verkrachtingen…geweer eraf en ga zo door..ik ben absoluut een tegenstander van doodstraf.
    groetjes sil

Geef een reactie

