Losbollen school

Op Funda.nl kwam ik een mooi huis tegen in de Pieter de Hoochstraat in Amsterdam. "Kijk", zei ik tegen Erwin, "in die straat heb ik nog op school gezeten. Twee maanden geloof ik. En toen mocht ik eraf want ze sloegen mijn zusje en mij met een liniaal omdat wij niet konden bidden." "Sloegen ze je?", vroeg hij. "Ja, nou ja, met een liniaal keihard en onverwacht naast je op tafel. KLENGGGGG! Als je acht ben is dat best heel erg hoor. En toen mochten we naar de losbollen school." "En zie wat er van je geworden is", concludeerde hij tevreden.

Hij beticht mij ervan dat ik "zo" (zoals ik nu ben) ben geworden omdat ik op een openbare lagere school heb gezeten. Een losbollen school. Wat was dat een gave school, de Nicolaas Maesschool in Amsterdam.

De hoofdmeester was Hans Hamstra. Toen mijn moeder ons ging aanmelden, kwam er net een schoolklas jongetjes in gymkleren de trap af. "Ooooh, allemaal blote jongetjes", kirde Hans. Tegenwoordig zou je voor minder ontslagen worden. Hans was homo en een geweldige hoofdmeester. Door zijn connecties met de theaterwereld kwamen opera- en toneel gezelschappen vaak kinder-figuranten uitzoeken bij ons op school. Mijn zus heeft meegedaan aan "Rooie Sien", ik zit in een scene in "Naakt over de schutting" (nee, niet DIE scene…). We gingen naar opnames van "Nogal wiedes" en "De film van Ome Willem".

Er was een lange schutting om onze school heen en die mochten de kinderen beschilderen. In een tv serie over Hans Hamstra en de school komt een liedje daarover in voor "We schilderen de schutting van de school".

Het was een typische Amsterdamse vrijgevochten school met zeer betrokken juffen en meesters. Laats keken we ’s morgens naar Basta op AT5 en daar was mijn oude basisschool. Totaal verbouwd en veranderd, maar er hing nog steeds dezelfde sfeer. Mooi is dat.

Een Reactie op “Losbollen school

  1. wat heerlijk dat jullie van die strenge school af móchten en zo goed geaard zijn op de losbollen school! Wat een heerlijke basis moet dat gegeven hebben, en dat is inmiddels wel duidelijk!

Geef een reactie

