Liever onder de grond

Laatst miste ik mijn vader. Nou mis ik hem wel vaker en meestal is Erwin dan wel in de buurt en kan ik even tegen hem aan missen. Maar laatst niet. Ik miste hem vreselijk en ik besloot even langs de begraafplaats te gaan. Gewoon, even gedag zeggen.Wie weet zou het helpen. Maar aangezien mijn vader gecremeerd wilde worden, is er niet echt iets waar je heenkan gaan. Alleen een glazen plaatje op Westgaarde herinnert nog aanhem. En da’s zo stom. Want het is gewoon prettig om even bij een graf te mijmeren, wetende dat degene die je mist heel vlak bij je is, al is het dan onder de grond. Misschien kan je wat losliggende blaadjes van het graf weghalen, een bloem neerleggen, even mijmeren.

09082008002Maar ik heb alleen dat "monument" met glazen plaatjes bij het urnenveld. Dat er trouwens uitziet als een zandveldje.

Overigens hielp mijn bezoek aan Westgaarde niet aan mijn gemis. ’s Avonds zag ik Erwin weer en kon ik er even over praten. En dat hielp eigenlijk het meest.

5 Reacties op “Liever onder de grond

  1. Ik vraag me dat regelmatig af, of dat echt zo’n ‘nadeel’ van cremeren is, dat er geen graf is. En voor jou geldt dat dus zeker. Sterkte!

  2. @ Toaske:Dank je. Ik “was” zelf altijd voor cremeren, maar nu ik het zo van dichtbij meemaak… Erwin heeft twee broers die jong overleden zijn. En ondanks dat zijn familie het kerkhof niet plat loopt, vinden ze het toch er prettig dat ze altijd nog even bij ze kunnen buurten.

  3. Ik vind het wel fijn voor je dat jij Erwin hebt. ik mis hem ook ,misschien kunnen we iets bedenken ,misschienmoeten we toch maar een plaatsje maken om naar toe te gaan Mama

  4. och Helene… ik herken het zo! En weet je wat het is, dat het graf van mijn moeder er ís maakt voor mij al wezenlijk verschil. Soms rij ik er langs en roep ik even ‘hoi’, en soms ga ik even chocolade (toblerone!) bij haar eten, zoals we altijd deden…

    Minder wordt het niet, de pijn, maar ik hoef niet meer zo te schoppen….

    Lief dat je moeder hier reageert en dat er ruimte is om na te denken om eventueel een plekje te creëren!

    (trouwens, jouw vader komt uit hetzelfde jaar als mijn moeder!)

  5. Hee wijffie.. hoop dat het een beetje gaat met je… je bent zo stilletjes…

    (zie mijn nieuwe url)

Geef een reactie

