Joep

Ik haalde Joep in april 2002 uit het asiel van Martin Gaus. Ik wilde geen streepjeskat en geen mannetje. Juist… Hij schreeuwde moord en brand toen ik hem mee naar his nam, vanuit Lelystad naar bussum, in een vreselijk storm. k had een hand aan het stuur en met mijn andere hand probeerde ik zijn mandje dcht te houden.

Thuis had hij het gauw bekeken. Hij vloog door het huis en ik vroeg me af waar ik in emelsnam aan begonnen was. ik was een oude poes gewend die de hele dag op de verwarming lag, niet zo’n hyperactieve spring in het veld als deze. Maar toen ik de volgende ochtend wakker werd lag Joep naast mijn hoofd te slapen.

Joep verhuiste mee naar Edam. Verandereing van omzeging scheen hem niet te deren. Als ik er maar was, dan was het goed, leek hij te denken. Hij veranderde in een straatkat. Hij kwam nog wel thuis eten en slapen maar de meeste tijd vertoefde hij op straat We woonden boven een dierenwinkel en af en toe vond ik speeltjes in huis die ik niet gekocht had. joep bleek die stiekem mee te nemen uit de winkel. Joep was een allemans vriend. Hij liep met toeristen mee naar het centrum van Edam en sloerde er vrolijk op los.. Als wij naar het cafe aan de overkant van de gracht gingen liep hij mee en wachtte geduldig voor de deur tot we weer naar huis gingen.

Toen wij drie jaar geleden weer naar Amsterdam verhuisten maakte ik me een beetje zorgen. Zou hij wel weer kunnen wennen aan binnen wonen? Bij onze nieuwe huis hoorde immers geen tuin en de straat op was geen optie. Maar ik had me voor niks zorgen gemaakt. Joep paste zich prima aan. Hij veranderde zijn levensstijl weer naar huiskat en vermaakte zich prima met namaakmuizen.

Als er mensen op visite kwamen was hij er altijd als de kippen bij "Ha, nog meer aandacht," leek hij te denken. Hij mengde zich in gesprekken en had de grootse lol.

Geef een reactie

