Het is weer over

Japanners vieren het einde van de zomer, wist u dat? Ze krijgen er zelfs een dag vrij voor. WTF? Een dag vrij om in stilte het einde van de zomer te bewenen, ja dat begrijp ik wel. Morgen wordt het naar, morgen wordt het ellendig. Herfststormen gieren over het land, rukken de laatste bladeren van de bomen en waaien uw paraplu kapot.
 
Maar: de herfst is toch heerlijk? Eindelijk weer die warme trui aan. Mijn mooie laarzen kunnen weer uit de kast. 's Avonds is het vroeg donker dus de waxine lichtjes en kaarsen kunnen weer aan (pas op de beruchte waxinelichtjeshoudergooier, die kan overal opduiken). Erwtensoep. Warme chocomel na een lange boswandeling. Crispy ochtenden. Zacht gekletter van regen tegen de ramen. De open haard weer aan. Zachte sokken om je tenen. Paddenstoelen zoeken voor in de risotto. Een vrolijke sjaal om je nek.
 
Zo, heb ik u een beetje voor de gek gehouden? Wat denkt u van de bekende herfstdepressie? Het licht moet weer aan. Buiten sterft alles af tot een nare drabbige bladerpap. Verstikkende warme truien. Het benauwde gevoel van lange broeken en sokken. Ik heb geen open haard. Watervlekken op mijn suede schoenen. Verwarde haren door de wind. Natte haren. Kapotte paraplus. Plassen op straat. Koud. Koud. Koud.
 
Ik denk dat het tijd wordt voor een weekje naar de zon voor ik mezelf een inrichting in praat.
Geef een reactie

