Nooit meer. Echt.

"Ik ben al begonnen met koken hoor, riep ik gisteren enthousiast toen Erwin thuiskwam. Bedenkelijk kijkend kwam hij de keuken in. "Ik heb de bouillon alvast gemaakt", zei ik. Hij zuchtte opgelucht. Niemand kan een bouillonblokje in water oplossen laten mislukken.
 
Een week of wat geleden had ik namelijk verkondigd, dramatisch en met veel italiaans-heftige armgebaren dat ik NOOIT meer zou koken. Nooit meer. Hoe dat zo kwam? Ik had laatst, volgens een recept van Jamie Oliver, een heerlijke soep bereid. Echt, hij was heerlijk. Hij zag er alleen een beetje onsmakelijk uit. Donkergroen, terwijl hij er op het plaatje zonnig geel uitzag. Maar dat kwam door de spinazie. Die had ik er voor het staafmixeren in gedaan en dat moest erna. Maar dat deed niets af aan de smaak. Je moest hem alleen met je ogen dicht eten, dan was het geen enkel probleem.
 
Later die week zou ik, want we aten makkelijk, de diepvries spinazie alvast even opzetten terwijk mijn lief in bad zat te relaxen. U kent het wel, klein beetje water erbij en hopla. "Hoevéél water had je erbij gedaan", vroeg hij toen hij de spinazie zag. Zo vreselijk overdreven. Ik had er gewoon een scheutje bijgedaan, echt niet veel. "Ach", zei the light of my life: "Gelukkig heb je een heleboel andere talenten…". En toen was ik het zat. Ik hief mij armen in de lucht, keek dramatisch en verklaarde op luide toon: "Ik kook dus gewoon nooit meer."
 
(Voor de mensen die onze thuis situatie kennen: zoveel kookte ik natuurlijk al niet, ik ben eigenlijk meer van de mis en place. Wat een mooi woord is voor alles klaarzetten zodat El Grande Jefe aan de slag kan).
Geef een reactie

