Over pumba en strenge oberettes

Naast ons zaten twee meisjes. De blonde was net terug van vakantie. Alhoewel vakantie, zij was het soort meisje dat "op reis" gaat. Ze had in Kenia "gereist" en showde via haar iPad de foto's. Heel veel foto's. De tafeltjes stonden zo dicht op elkaar dat ik mezelf niet kon bedwingen, ik moest meeluisteren en met een schuin oog meegluren naar de foto's. Het meisje sprak van tentenkampen, krokodillen met een bek zo breed als haar voet lang was en olifantenvoeten die haast geen geluid maken omdat daar kussentjes onder zitten. Dûh, dacht ik. Ik ben zelf ook een tijdje in Afrika geweest (klinkt een stuk interessanter dan zes weken op vakantie toch?) en kan me nog heel goed het moment herinneren dat die kudde olifanten stampend als, nou ja, een kudde olifanten over de heuvel naar het water liepen. En dat we godzijdank de woestijnolifanten van ver hoorden aanstommelen zodat we de tenten een stukje uit de weg konden zetten. Kussentjes…, my ass.

"En kijk, da's een pumba." 

"???"
"Een pumba, uit de Lion King. Pumba is swahili voor wrattenzwijn."
"Oja."
"En die Masai hè, die dragen gewoon in het echt ook die kralen en de sjaals, dat doen ze niet alleen voor de toeristen."
Hoe weet jij dat nou meisje, dacht ik, jij bent toch zelf ook een toerist!

 
We zaten overigens bij XINH, een hippe Vietnamees op de Elandsgracht, daar waar vroeger Waldorf zat. "Hebben jullie eerder Vietnamees gegeten?", vroeg de oberette. Ja gisteren nog, zei ik. Ik had thuis de Vietnamese soep gemaakt die laatst in het NRC stond, maar dan in de luie huisvrouwenversie met bouillonblokjes. "Oh, maar niet echt in Vietnam dus?" Eh nee. Hoeveel mensen zijn er in hemelsnaam naar Vietnam op vakantie geweest? Het eten was overigens heerlijk, fris, verse groente en kruiden om de boel naar smaak mee op te spicen. Een heerlijke crepe gevuld met groente die je moest wrappen in knapperige sla, mihoensalade met kip op een stokje (die je, volgens de duidelijke instructies van de oberette met je mes moest afsnijden, nee nee, niet met je vork!), pho (da's die soep) en ossenhaas. Ik wist alleen niet dat Vietnamezen zoveel hoisin saus door het eten deden.
DSC_4725 En die foto hiernaast, dat is mijn huisgemaakte pho. Bouillon laten trekken met een bruingegrillde ui en dito stuk verse gember. Tauge, koriander, munt rauw in de soepkom. Flinterdunne plakjes rauwe biefstuk erop. De kokende bouillon erop gieten. Smullen maar.
Een Reactie op “Over pumba en strenge oberettes

  1. toch wel een handgemasseerd exemplaar, die ui
    en op ‘een bedje van’

    het klinkt iig errug lekker; voor deze variant hoef je heus niet ‘eerst op reis’ door vietnam.

    ik zie je zondag a.s. tijdens het ‘wilde wievuh’spektakel
    doe je dansschoenen aan

Geef een reactie

