Tulpentrut

De buit van vandaag:
Drie halfjes Rooie Sien
Drie halfjes laag tijger wit
Een paasbroodje met spijs
Baksteenrode suede ballerina's
Groene sleehakken van superzacht leer
Kersenbloesem takken
De allerlaatse magnoliatakken van dit jaar
Een rode roos en een compliment van de bloemenman

De bloemenman was een gigantisch boeket van rode rozen en iets wits in elkaar aan het zetten. "Ik kom zo bij je schat, maar als ik dit los laat sodemietert het uit elkaar," zei hij met een Amsterdams accent. "Wat kost dit trouwens, denk je?"

Ik gokte op 50 euro. "Ah, het is voor een jongen die zich gaat verloven, voor zijn aanstaande schoonouders." "Zeker om de boodschap te verzachten dat zij de bruiloft moeten betalen," zei ik. "Maar mij maak je er niet blij mee." "Nee, dat dacht ik al", lachte hij. "Jij bent zo'n tulpentrut."

Ik kon niet anders dan zijn conclusie te beamen. "Had er vandaag al iemand tegen je gezegd dat je er lekker uitziet?" zei hij terwijl hij me een roos overhandigde. "Waar kan ik je mee helpen, tulpen"

Ik zei dat ik bloesemtakken en magnoliatakken wilde. En na het afrekenen knipoogde hij nog maar eens: "Dan heb je in ieder geval een mooie bos hout voor de deur."

Plaats een reactie