Ik heb de tijd

Vandaag kreeg ik een klacht van een frequente lezer van mijn blog. Ik moest er geen kookblog van maken zei ze. Maar aan de andere kant werkt het brein van een schrijver (haha) gewoon zo. Je kan de verhalen niet dwingen en om dit moment is dit wat er uit mijn vingers komt. Dus sorry, maar hieronder nog maar eens een kookblogje.

U vraagt zich misschien af waar ik de tijd vandaan haal om (bijna) iedere dag zo uitgebreid te koken. Waar haal je in godsnaam de moed vandaan om na een lange dag werken het werkklofje uit te gooien en een kookschort om te binden? Ik zal u uit de droom (of wellicht nachtmerrie want u zou dat ook wel willen maar komt er niet toe?) helpen. Nou, heel simpel: wij (als in daar waar ik werk) worden òf verkocht òf de stekker gaat eruit. Dat betekent dat er op dit moment, in afwachting van wat er gaat komen, niet heel veel te doen is. Ik ben iedere ochtend braaf om half acht op het werk want ’s morgens heb ik zo nog mijn klusjes. En dan taai ik rond een uur of twee af. Dus ruim op tijd om bijvoorbeeld alle ingrediënten voor een chili con carne met stoofvlees te halen. Want net zoals ik tijd over heb, heeft stoofvlees de tijd nodig. Hoe langer hoe lekkerder zeg maar.

Anyway, eerst maar eens de oven voorverwarmen op 140 graden. Dan, men neme 700 gram rundvlees aan dobbelstenen gesneden. Verder 3 uien en 4 tenen knoflook die in de foodprocessor zo fijn mogelijk (maar niet tot snot) gesneden worden. Het vlees in porties snel bruin bakken en in een gietijzeren braadpan doen. Dan 100 gram in reepjes gesneden chorizo toevoegen en 4 minuten mee laten bakken. Het knoflook/ui mengsel erbij en dat ook nog eens twee minuten meebakken. Dan 1 eetlepel gemalen komijn, 2 eetlepels oregano, 4 kruidnagels en lekker wat chiliflakes toevoegen en nog twee minuten bakken. Een scheut balsamico zijn toevoegen, wat water en twee blikken gepelde tomaten. Deksel op de pan en 5 (VIJF, jawel) uurtjes in de oven laten staan. Niet meer naar om kijken. En dan lekker met Turks brood of rijst opsmikkelen.

Geef een reactie

