Arme schoonpapa

In december en januari 2006 schreef ik een reeks genaamd “Arme papa”. In april en mei 2010 beschreef  ik een zelfde reis over de ziekte en het overlijden van mijn moeder. Schrijven om het een plek te geven, een soort van verwerken. Het VOELDE ook als verwerken. Op dat moment althans.

Maar het verdriet en de pijn gaan niet weg want als er weer zoiets gebeurt slaat het je keihard weer in je gezicht. Vanmiddag hoorden we dat de vader van Erwin, mijn lieve knorrige schoonvader een tumor in zijn hoofd heeft, waarschijnlijk uitzaaiingen van “iets naars” in zijn longen. Dat laatste weten we nog niet zeker, morgen volgt er weer een onderzoek.

Maar goddomme, het verdriet. Dat vreselijke verdriet. Erwin kan niet huilen, zegt hij. Hij en zijn familie hebben een hoop ellende al meegemaakt. Twee broers overleden, een neefje met een akelige ziekte, zijn vader die al stemband- en prostaatkanker overleefde. En nu dit.

Ik had Erwin net aan de telefoon, hij is op weg naar huis. Ik hoorde het verdriet in zijn stem. Ik zei tegen hem dat zijn vader nog lang niet weg was. Hij is er nog steeds!  Over twee weken vertrekken we met zijn vieren, hij, ik en mijn schoonouders, voor een heerlijk weekje Griekenland. Wij vonden dat ze dat wel verdiend hadden. Mijn schoonvader grapte tegen de arts, toen hij de uitslag hoorde: “We beginnen pas met behandelen na mijn vakantie, ik ga eerst lekker weg!”. En oh, wat zullen we ze laten genieten!

5 Reacties op “Arme schoonpapa

  1. En zo is het maar net. Positiviteit en liefde overwint. Zeer binnenkort ga ik jullie KNUFFELEN

  2. Verdomme Erwin en Helene houd het nou nooit eens op, hebben we met zikn allen nog niet genoeg gehad? Wij wense jullie allemaal heel veel sterkte en hopen dat jullie nog even kunnen genieten en jullie weten het hè als je even wil luchten de deur staat altijd open. Breng ook sterkte over aan je (schoon) ouders.Liefs van ons Hans en Desiree

  3. Fantastisch dat jullie op vakantie gaan, ga voor duizend procent genieten! Ik steek een kaarsje aan Dikke knuffels voor allen.

  4. Hè wat een naar bericht, Hélène. Je verwoordt het mooi. Het verdriet krijgt een plaatsje, maar bij een volgend naar bericht komt het in alle hevigheid weer terug. Heel bekend. Heel veel sterkte voor jou en Erwin en natuurlijk voor je schoonouders. En ja, geniet van elke dag. Maak veel leuke herinneringen, want die hou je voor altijd. Alvast een hele fijne vakantie.

  5. Tjeezus wat een slecht nieuws. Helaas blijft die kl…ziekte slachtoffers maken. Hoop dat jullie een mooie tijd hebben in Griekenland, aan liefde en steun zal het zeker niet liggen. Veel sterkte en we denken aan jullie, x

Geef een reactie

