De nieuwe BJ

9200000011118998De nieuwe Bridget Jones kwam eraan! Ik scande het internet en Bol.com om te kijken of er al wat pagina’s te lezen waren. Mark Darcy dood, Bridget oud met een toyboy en twee kinderen – dat kon best leuk worden. En eindelijk vond ik hem op mijn favoriete downloadsite. De epub was in een mum van tijd binnen en ik bewaarde de laatste anderhalve centimeter van Donna Tartt’s “Het Puttertje” om alvast in mijn nieuwe boek te starten. Ik doe dat overigens wel vaker bij boeken die ik echt heel mooi vind. Even het  einde uitstellen met wat lichtvoetiger leeswerk. Gewoon omdat je niet wilt dat een boek eindigt.

De nieuwe BJ las wat moeilijk en het vergde wat aanpassingsvermogen. Helen Fielding schrijft in de zo kenmerkende dagboekstijl van Bridget (herkenbaar van de films, waarin deze als een soort voice-over fungeren) zodat je die stukken eigenlijk een soort van hardop in je hoofd moet lezen om het gewenste effect te krijgen. Je moet haar stem in je hoofd horen, anders is het echt een bloedirritante manier van schrijven. Bridget Jones is uiteindelijk door de films echt gaan leven bij het publiek en ik moet zeggen dat, zo na een bladzijde of 50 gelezen te hebben, het verhaal als film ongetwijfeld beter tot zijn recht gaat komen. Maar ik vermoed dat dat al along al Helen Fieldings opzet was…

Geef een reactie

