Introducing: Bakezilla strikes again

Wie mij volgt op Facebook heeft waarschijnlijk wel een beetje door wat mijn nieuwe hobby is: koekjes en cakes bakken. Geen taarten, geen dingen met grote plakken fondant a la The Cake Boss, gewoon bloem, volkorenmeel, havermout met noten, rozijnen, cranberries. En het liefst zo “gezond” mogelijk, nou ja, zo gezond als een koekje kan zijn.

Mij nieuwe hobby wordt ook erg gewaardeerd door Erwin, die het heel erg leuk vind om verse koekjes mee naar HoutWest te nemen en het (en dit zijn zijn woorden) bijzonder g**l vind om zijn lief in een schortje in de keuken te zien. Well, whatever turns you on babe 🙂

Anyway, koekjes bakken is leuk en ontspannend na een dag werken en ik ben iedere keer weer verbaast over het resultaat. Ik struin het internet af naar recepten en stuit op de meest waanzinnige websites. Ik schrok overigens wel van de enorme hoeveelheid suiker die in koekjes verwerkt wordt, dus ik probeer vooral de alternatieve varianten, gezoet met suikervervangers zoals agavesiroop, honing, banaan en appelmoes. Wist u overigen dat je bananen als ze rijp zijn gewoon in de vriezer kan bewaren? Zoetmiddelen zoals stevia komen er nog steeds bekaaid vanaf, maar ik heb mijn missie gevonden.

En mocht u bezorgd raken over mijn gezondheid? Ik eet hoogstens één koekjes van elke batch. Het grootste gedeelte verdwijnt naar HoutWest waar Erwin en Robin en het personeel van naastgelegen café Bax zich te goed doen aan mijn creaties.

Mijn eerste baksel waren havermoutkoekjes. Een aangezien ik geen rozijnen had, wisselde ik die in voor cranberries. Ik ben de baas tenslotte.

foto-5Maak een deegachtig mengel van 100 gram havermout, 85 gram bruine suiker, 90 gram boter en 3 gram bakpoeder. Kneed hier 30 gram cranberries (of rozijnen en ander gedroogd fruit) doorheen. Maak er een lange rol van en laat deze een half uurtje opstijven in de koelkast. Dan in plakes van een halve centimeter dik snijden en 14-15 minuten bakken in een oven opp 180 graden. Na het bakken de koekjes even laten rusten en dan. Mmmm.

Geef een reactie

